How to do!

Jag har fått en fråga över hur jag har sytt chiffongklänningen. Det är inte komplicerat alls.
 
1, klipp ut delar till en korsett, yttertyg och foder! sy ihop delarna till ytterdelen och välj sedan ett tyg att drapera ovanpå, draperingen gör man efter egen smak och tycke, nåla alla draperingar. När du har nålat på hela draperingen så syr du små stygn för hand där du har satt nålarna för att hålla draperingen på plats. Klipp sedan bort överflödigt med tyg. 
 
2, Sy ihop korsettdelens alla foderdelar, och sy sedan på kanaler för att kunna föra in stabilicering till korsetten. Jag brukar använda mig utan vanliga buntband som jag klipper till och filar. Sedan vändsyr du ytterkorsett och foserkorsett med varandra, Men bara i övre kant. 
 
3, Sedan väljer man kjolvariant, jag valde att ha en åtsittande underkjol sedan sydde jag en rynksöm genom chiffongtyget och sydde ihop med underkjolen, kjoldelen sydde jag sedan ihop med ytterkorsetten.
 
4, sy i Blixtlås! För snyggast resultat så fäster man sedan fodret för hand mot blixtlåset och mot kjolen, se bild nr 6. ( jag valde dold blixtlås)
 
mönster till klänningen kan jag tyvärr inte hjälpa till med eftersom jag konstruerat det själv. Tyvärr tog jag ingen bild på klänningen bakifrån men den går lite lägre i ryggen som i form av ett v.Det är tidskrävande att men roligt att sy, om man gillar att sy en hel del för hand. 
 
 
 
 


Kommentarer
Fredrikapåvinden

Den är verkligen superfin!

2014-01-10 @ 16:00:14
URL: http://fredrikapavinden.com
Vera

Vilken bra beskrivning och vilken fin klänning! Tusen tack! / Vera

2014-01-10 @ 17:15:14
josefine

herregud vad fin! blir sugen på att sy en liknande till sommaren :)

2014-01-10 @ 17:36:22
URL: http://withheartshapedbruises.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0